Cebulaki

Cebulaki

Tegorocznego Sylwestra spędziliśmy u naszych znajomych. Nie wszyscy obecni na imprezie znali się, więc żebyśmy się porządnie zintegrowali, gospodarze domu przygotowali sporo rozrywek- tj. gier wszelakiego rodzaju:-) Od dawna lubiłam tego typu zabawy, a tej nocy bawiliśmy się przede wszystkim w Tabu oraz w Sabotażystę- grę karcianą. Graliśmy w nią przez kilka dobrych godzin. Parę dni temu kupiliśmy ją sobie z Tomkiem, wraz z dodatkiem dzięki któremu możemy naparzać w nią także we dwójkę (podstawowa wersja umożliwia grę dla min. 3 osób), bo tak nam przypadła do gustu!!!

Mamy na swojej ‚rozrywkowej półce’ sporo gier, przede wszystkim planszówek, ale Sabotażysta uplasowała się na pierwszym miejscu! Polecam ją gorąco!

Wracając do cebulaków… . Przygotowałam je właśnie na Sylwka i cieszyły się dużą popularnością (co bardzo mnie… cieszyło!:-)

Przepis znaleziony w książce „Z miłości do jedzenia. Najlepsze przepisy polskich blogerów”autorstwa Moniki z bloga ‚Kuchenne fantazje‚.

Składniki na ciasto:

  • 15g świeżych drożdży
  • 1 1/2 łyżeczki cukru
  • niepełna szklanka ciepłej wody
  • 100g mąki pszennej razowej
  • 200g mąki pszennej (UWAGA: podczas wyrabiania ciasta, masa się cały czas kleiła, więc dodawałam mąkę pszenną ‚na oko’ i nie mam zielonego pojęcia ile jej w końcu dosypałam, więc róbcie to stopniowo. dziękuję za uwagę:-)
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 jajko
  • 1 łyżka miękkiego masła

Składniki na farsz:

  • 6 cebul
  • 4 łyżki masła
  • 1 1/2 łyżeczki suszonych płatków chili
  • sól, pieprz
  • szczypta słodkiej mielonej papryki

Drożdże wkrusz do ciepłej wody, dodaj cukier i dokładnie wymieszaj. Przykryj ściereczką i odstaw na 15 minut, żeby drożdże zaczęły pracować.

Dwa rodzaje mąki wymieszaj, dodaj do nich sól, roztrzepane jajo, masło i drożdże. Całość zagnieć na gładkie i elastyczne ciasto. I w tym właśnie miejscu dosypywałam mąkę pszenną, bo cała masa była dość płynna… .

Gotowe ciasto odstaw do ciepłego miejsca, pod przykryciem na godzinę.

W międzyczasie przygotuj farsz:

Cebulę drobno posiekaj i zeszklij na maśle. Następnie dodaj ciut soli, pieprzu, czerwonej  papryki i chili. Wymieszaj i odstaw do przestudzenia.

Piekarnik rozgrzej do 180 stopni.

Stolnicę oprósz mąką i rozwałkuj ciasto na prostokąt. Zanim położysz na niego farsz, upewnij się, że ciasto łatwo odejdzie od stolnicy. Jeśli nie to… pozamiatane;p

Wyłóż farsz i rozłóż go równomiernie na cieście, a następnie zwiń w rulon wzdłuż dłuższego boku.

Ciasto krój na plastry o grubości 2cm, uformuj z nich kółka i układaj na papierze do pieczenia w odstępach. Przykryj na parę minut ściereczką, żeby lekko podrosły.

Na jednej blaszce układałam po 9. W sumie wyszło mi jakoś 30 cebulaków.

Cebulaki piecz przez ok. 25 minut. Po upieczeniu przełóż na kratkę.

Podawaj na ciepło lub zimno.

Kasia

